Conjunt de practiques artístiques específiques d'internet que tenen les xarxes tecnològiques i socials com a espai de treball i focus d'atenció. Va néixer al segle XX gracies a les primeres persones que van començar a explorar les possibilitats artístiques de les xarxes socials.
READY-ART
Conegut com a Art Trobat, són els objectes quotidians i no artístics que, al ser trobats, poden ser lleugerament modificats i convertits en art. Es tracta de situar l'objecte en un lloc concret i donar-li un nom de manera que adquireixi un nou significat poètic.
FILM STILL
Captura o fotograma extret d'una escena o fora de les càmeres durant una producció per ús publicitari.
DADAISME
Moviment artístic iniciat al segle XX amb la idea de que qualsevol objecte i situació pot ser transformat en art amb el seu sentit corresponent.
SERIGRAFIA
Tècnica d'impressió i d'estampació tèxtil en què la tinta de color passa, per acció d'un rascle, a través d'un teixit especial tensat en un marc rígid, impermeable al negatiu del dibuix que es vol estampar.
L'estil i cultura Underground és refereixen a un conjunt de moviments, manifestacions i expressions artístiques que van a contracorrent de la tradició i la cultura oficial. Es tracten del conjunt de moviments que es troben fora de les tendències de moda.
VERSEMBLANT
Que té l'aparença de ser veritat, que sembla real tot i no ser-ho, una cosa o fet fictici que podria passar com a verdader.
THE FACTORY
Estudi d'art fundat per Andy Warhol amb seu a Midtown, Manhattan, Nova York. Vaa funcionar entre els anys 1936 i 1968, quan aquest va ser traslladat al carrer Union Square, prop d'un famós club i restaurant Max's Kansas City. L'edifici era famós per les seves festes i les persones que hi assitien, com artistes i bohemis excèntrics, els quals ajudaven a Warhol en la creació de litografies, pel·lícules i altres obres artístiques.
POP ART
Moviment artístic sorgit a la fi dels anys 1950 que es caracteritza per l'ús d'imatges i temes del món, per aplicar-los a les arts visuals i que així sigui conegut en massa, que l'art sigui un producte més de la societat de consum.
RESOLUCIÓ
Capacitat que té un sistema visual per mostrar la màxima freqüència espacial, és a dir, la màxima qualitat d'imatge.
NITIDESA
Qualitat en la que els contorns d'una imatge, o la imatge en general, són clars i néts, gens confusos.
PUBLICITAT (REFERENCIAL/EMOCIONAL/SIMBÓLICA)
La publicitat referencial explica les característiques del producte, explicant com és i les seves funcions, justificant la seva compra amb raons comprovables i objectius positius. D'altra banda, trobem la publicitat emocional, que intenta guanyar-se al consumidor usant tàctiques que facin referència als sentiments i emocions del públic, fent-los pensar que amb el producte seran més feliços. I finalment, trobem la publicitat simbòlica, que el que fa es donar-li un significat a la marca, per tal de que aquesta representi els desitjos dels possibles consumidors.
ADVERGAME
Nova eina de màrqueting que consisteix en l'ús d'un vídeo-joc interactiu per tal de publicitar un producte, fent que el jugador estigui constantment exposat al producte anunciat.
BRIEFING/CONTRABRIEFING
El briefing és la part estratègica de la preparació d'una acció publicitària, que serveix per a definir els objectius en base a l'anàlisi del target (potencial consumidor). D'altra banda, el contrabriefing és el mateix, però fet pel consumidor, de manera que el venedor pugui adaptar-se a les necessitats del comprador.
CONSUMIDOR
Persona o empresa que contracta o compra un servei o producte d'un altre, pagant un preu establert pel venedor.
TARGET
Terme usat per a referir-se a un grup de gent que poden ser potencials consumidors d'un producte anunciat.
ESPOT
Espai publicitari breu, propi de la ràdio i dels mitjans de comunicació audiovisual.
EMPLAÇAMENT
Inclusió de productes i serveis comercials en obres cinematogràfiques o televisives a canvi de contraprestacions econòmiques.
EL·LIPSIS
Paraula usada per a referir-se a una escena que no es mostrada, però que l'espectador pot imaginar gràcies al context de l'anunci.
HEADLINE
Encapçalament d'un anunci o article.
BODYCOPY
Text principal d'un anunci o espot publicitari que proporciona la "carn" de la comunicació.
JINGLE
Tonada o cançó curta creada únicament per tal de publicitar un producte en concret, fent així que la gent relacioni la melodia directament amb el producte publicitat.
PLANNER
El planner és l'encarregat de de planejar pautes, models de comunicació, investiga la competència, fa sondejos de marques i moltes coses més relacionades amb la investigació, en resum, un planner és l'encarregat de recollir la informació necessària i organitzar-la per a poder crear una publicitat efectiva.
INFORMALISME
Moviment pictòric que comprèn totes les tendències abstractes i gestuals que es van desenvolupar a Europa després de la Segona Guerra Mundial.
La base de tot informalisme és la resposta irada a la circumstància social en la qual viu l'individu, especialment, la sensibilitat que afecta l'artista respecte a la societat en la que viu i el sistema. L'expansió creadora la dóna la gestualitat, que queda plasmada a l'espai o als objectes. Dins d'aquesta tendència, cada artista deixa tota la llibertat a allò imprevist de les matèries, i a l'aleatorietat del gest, rebutjant el dibuix i el control així com la concepció tradicional de la pintura i el seu desenvolupament.
EXPRESSIONISME ABSTRACTE
Primer dels grans moviments artístics de la postguerra, i va assenyalar el desplaçament del centre neuràlgic de l'art contemporani de París a Nova York. És considerat el primer moviment artístic, bàsicament pictòric, pròpiament estadunidenc. Com a característiques destaquen l'absència de tota relació amb l'objectivitat, el rebuig de tot convencionalisme estètic, l'expressió lliure i subjectiva de d'inconscient, l'execució totalment espontània, la valoració de l'accidentalitat i exploració de l'atzar com a recurs operatiu i la intensitat del propòsit, ja que el que importa més és el procés o l'acte de la pintura.
PINTURA MATÈRICA
Corrent pictòric dins de l'informalisme europeu posterior a la Segona Guerra Mundial. Es va desenvolupar des de finals dels anys 1940 i principis dels 1950. Es considera que sorgí a França. La seva característica principal és ser una pintura abstracta que es realitza amb matèries diverses a les tradicionals, afegint al quadre sorra, arpillera, ferralla, parracs, fusta, serradures, vidre o guix. A més d'afegir aquests materials no tradicionals, els pintors actuen sobre l'obra destruint-la en part amb talls, perforacions o esquinçades. El cromatisme és variat. La composició es diferencia entre zones amb matèria i zones de no matèria.
GRATTAGE
És una tècnica de la pintura surrealista en la que (en general una vegada seca) la pintura es desprèn de la tela mitjançant esquinçades, creant un efecte de relleu. Aquest efecte de relleu produït per la variació del gruix de la pintura produeix simultàniamient efectes de color, llum i ombres. Per realitzar-la, es fan servir eines com punxons o paper de vidre. La seva creació se li otorga a Max Ernst.
COLLAGE
És una tècnica pictòrica consistent en la realització d'una pintura o dibuix amb un o més objectes superposats o no, enganxats a un suport. El collage es pot compondre per complet o solament en part de fotografies, fusta, pell, diaris, revistes, objectes d'ús quotidià, etc. Està en discussió si va ser Picasso o Georges Braque el que va inventar-lo. El collage ha estat utilitzat, en les avantguardes històriques de principis del segle XX, així mateix és una tècnica habitualment emprada pels creadors del Mail art en la difusió dels seus treballs. També és utilitzada en la il·lustració de llibres infantils.
FROTTAGE
És una tècnica artística que utilitza una superfície amb certa rugositat per a reproduir el relleu amb un paper a sobre. Fou inventada per l'artista surrealista Max Ernst i representà la descoberta de la sensació tàctil visual. Aquesta tècnica permet de descobrir característiques de l'objecte.
ASSEMBLAGE
És un procés artístic en el qual la composició tridimensional es fa combinant objectes no artístics. Cal recalcar que aquests objectes dels quals es parteix comparteixen la característica de no haver estat dissenyats amb fins estètics sinó que han estat redescoberts pels artistes, que els incorporen a les seves obres de manera conjunta o bé individual, per tal d'expressar un missatge o emoció. L'assemblatge és l'anàleg tridimensional del collage.
ART BRUT
Concepte amb el que s'anomena l'art creat fora dels límits de la cultura oficial.
L'artista marginal és aquell que desenvolupa la seva tasca creativa sense contacte amb les institucions artístiques establertes, responent a una forta motivació intrínseca i fent ús freqüentment de materials i tècniques inèdits. L'art brut és un terme encunyat el 1945 per Jean Dubuffet per referir-se a l'art creat per gents alienes al món artístic sense una formació acadèmica. Dubuffet començà a reunir una col·lecció d'aquesta classe d'obres i a divulgar-les per mitjà d'exposicions i de publicacions després de la Segona Guerra mundial.
TACHISME
Estil de pintura abstracta desenvolupat durant els anys 1940 i 1950. Fou una reacció al cubisme i es caracteritza per una pinzellada espontània, degoteigs i taques de pintura directament provinents del tub, i de vegades gargots que recorden la cal·ligrafia.
És la capacitat o l'ideal de percebre les coses del món exterior tal com són, prescindint de la subjectivitat o filtre personal. Alguns autors, com Kant, creuen que és impossible perquè els propis sentits, que proporcionen les dades externes, ja constitueixen un filtre.
SUBJECTIVITAT
Propietat de les percepcions, els arguments i el llenguatge basats en el punt de vista del subjecte, i per tant influïts pels interessos i desitjos particulars d'aquest. Es diu, per exemple, que "tot és subjectiu", ja que és impossible jutjar o aplicar la percepció fora dels propis sentits, emocions i pensaments. Altrament, s'afirma que la subjectivitat és evitable i s'ha de limitar al màxim, fins i tot en ètica, per a garantir normes universals i consens científic.
ACTION PAINTING
És un gènere artístic dintre de les arts plàstiques i vinculat a l'art d'acció que va sorgir especialment a partir dels anys seixanta del segle XX, dintre de la pintura no figurativa, i que valora més l'acció i el gest de pintar que el resultat final de l'obra pictòrica acabada. Intenta expressar mitjançant el color i la matèria del quadre, sensacions com ara el moviment, la velocitat, l'energia. Valora l'espontaneïtat i la intensitat, si cal usant el color i els materials no específicament pictòrics, com sorra o filferro, per aconseguir una superfície del quadre peculiar. Des del punt de vista tècnic, consisteix a esquitxar amb pintura la superfície d'un llenç de manera espontània i enèrgica, és a dir, sense un esquema prefixat, de manera que aquest es converteixi en un «espai d'acció» i no a la mera reproducció de la realitat.
DRIPPING
És una tècnica pictòrica característica de la pintura d'acció. El color es deixa gotejar sobre la tela estesa a terra des d'un contenidor foradat, o esquitxat directament amb les mans mitjançant l'ús de bastons o pinzells. Va ser elaborat al voltant de l'any 1940 per Jackson Pollock.
COLORFIELDS
És un estil de pintura abstracta que va emergir a la ciutat de Nova York durant els anys quaranta i cinquanta del segle XX. es troba caracteritzat, principalment, per amplis camps de color llis i sòlid, estesos o tenyits en el llenç, creant àrees de superfície uniforme i un plànol llis d'imatge. El moviment atorga menor èmfasi a la pinzellada i l'acció, a favor de la consistència de la forma en el seu conjunt i del procés. En la pintura del Color Field, “el color és alliberat del context objectiu i es converteix en el subjecte en si mateix”.
AUTOMATISME
Procés artístic en el que es comença a pintar sense un patró, sense tenir en compte el que s'està fent.
GESTUAL
Art creat a partir d'un conjunt de línies que formen un cos en moviment.
ESPACIALISME
Creació d'un espai que pot comprendre diferents matèries, colors, llums o elements buits.
SURREALISME
Corrent artístic que es caracteritza per la importància que se li dóna als somnis, a la imaginació, al que va més enllà de la realitat física.
PERCEPCIÓ VISUAL
Imatge i idea que els nostres ulls perceben de l'objecte o ésser que tinguem davant.
TRAMPANTOJO
Tècnica pictòrica que, fent ús del gran detall pel que fa a perspectiva, colors i llum, aconsegueix crear obres altament realistes.
CONSTRUCTIVISME RUS
Moviment artístic, cultural, social i polític originat a Rússia on es valora molt el contingut, tot i que la forma d'aquest també té importància. És molt utilitzat per tal de fer propaganda política d'idees latents de l'època com era el comunisme.
ART CINÈTIC
Moviment artístic en el les obres inclouen moviment mitjançant efectes visuals com són les il·lusions òptiques.
OPTICAL ART
Moviment pictòric que va néixer als Estats Units el 1958. S'utilitza per primer cop el 1964 a la revista Time. A la meitat del segle XX, artistes com Victor Vasarely, Josef Albers i MC Escher van experimentar amb Optical Art. Utilitza la repetició de formes simples i de colors similars que dificulten la distinció entre plans, jugant amb la llum i creant espais tridimensionals mòvils.
PUNTILLISME
Tècnica de pintura que apareix per primera vegada el 1883, encapçalat pel pintor neoimpressionista Georges Seurat. Consisteix en posar punts de colors purs, en lloc de pinzellades sobre la tela, com a resultat dels estudis cromàtics de Seurat, que va arribar a la conclusió que si que l'agrupació de tocs de colors mirats a certa distància creava les formes desitjades.
IMPRESSIONISME
Moviment pictòric, nascut a França, que es va manifestar sobretot de 1874 a 1886 i que va marcar la ruptura de l'art modern amb l'academicisme. Destaca la seva tendència a recollir les impressions fugisseres, la mobilitat dels fenòmens més que l'aspecte estable i conceptual de les coses.
ORFISME
Moviment religiós mistèric de l'antiga Grècia, l'origen del qual es remunta al segle VII o VIII aC. La seva fundació es va atribuir al mític poeta i músic Orfeu. L'orfisme defensà el que es coneix com a metempsicosi. Aquest concepte consisteix en la creença de la transmigració de l'ànima a altres cossos després de la mort. Aquesta migració de l'ànima es podia produir entre animals i humans i per tal de purificar l'ànima, es negaven a donar plaers al cos, com per exemple, el de menjar carn.
NEOPLASTICISME
Moviment artístic d'avantguardes que va sorgir als Països Baixos el 1917 propugnant una estètica renovadora basada en la depuració formal. Es reivindica un procés d'abstracció progressiva en virtut del qual les formes s'anirien reduint a línies rectes horitzontals i verticals, i els colors al negre, el blanc, el gris i els tres primaris.
STABILES
Escultures de mides monumentals i efecte estable. Contraries als mobiles.
MOBILES
Tipus d'escultura que es penja en l'aire per tal de que aquesta es pugui moure.
ART ABSTRACTE
Estil artístic que va sorgir a l'inici del segle XX i les conseqüències múltiples del qual n'han fet una de les manifestacions més significatives de l'esperit del segle XX. Deixa de considerar justificada la necessitat de la representació figurativa i tendeix a substituir-la per un llenguatge visual autònom, dotat de les seves pròpies significacions. Aquest llenguatge s'ha elaborat a partir de les experiències fauvistes i expressionistes, que exalten la força del color i desemboquen en l'anomenada abstracció lírica o informalisme, o bé a partir de l'estructuració cubista, que dóna lloc a diferents abstraccions geomètriques i constructives.
PERSITÈNCIA RETINIANA
Propietat del sistema visual humà. Explica que les imatges captades per la retina es mantinguin inclús unes fraccions de segon després de la desaparició de l'estímul.
DADAISME
Moviment intel·lectual, literari i estètic d'avantguarda, desenvolupat entre el 1916 i el 1925. Proposava la negació de tot, la destrucció per la destrucció. Pretenia crear confusió sense alternativa, l'oposició al concepte de raó instaurat pel positivisme. El dadaisme es va caracteritzar per rebel·lar-se en contra de les convencions literàries, i especialment artístiques, per burlar-se de l'artista burgès i del seu art.
PSICOLOGIA GESTÀLTICA
Corrent de pensament dins de la psicologia moderna, sorgida a Alemanya a principis del segle XX. Segons aquesta, la ment configura, a través de certes lleis, els elements que arriben a ella a través dels canals sensorials (percepció) o de la memòria.
INSTAL·LACIÓ
Gènere d'art contemporani on s'utilitza l'espai d'exposició per crear un ambient o una experiència global en la que intervenen diversos sentits o el cos sencer de l'espectador. Sovint l'espectador pot transitar per l'obra o bé interaccionar amb alguns objectes o elements de tecnologia.
INTERVENCIÓ
Adició sobre una obra d'art ja feta per tal de modificar-la i afegir-hi diferents elements. També s'anomena intervenció aquella acció artística que es basa en la modificació d'un espai per tal de convertir-lo en un espai artístic.
SITE-SPECIFIC
Tipus d'obra creada únicament per a existir en un lloc determinat, de manera que l'artista té en compte el lloc a l'hora de crear l'obra.
ABSTRACCIÓ LÍRICA
Tendència dins de la pintura abstracta que es desenvolupa a partir de l'any 1910, considerant-se una referència per a marcar l'inici de la pintura abstracta. El tema desenvolupat pels autors és l'expressió de l'emoció pictòrica de l'artista individual i immediata, rebutjant així la realitat objectiva. La tècnica més usada pels pintors era l'aquarel·la.
ACTUALITZA AQUEST CURS
ResponEliminacompleta
ResponElimina